Intressant läsning om hederskultur





Popsångaren Martin Svensson (han som är så yeah yeah wow wow) har gett sig på att skriva böcker. "Din heder" är den andra i raden och han har lyckats nå ut med en viktig och läsvärd story, som jag tror är baserad på en verklig sådan.

I boken möter vi huvudpersonen Viktor, som på något vis kommer i kontakt med en palestinsk-kurdisk tjej vid namn Meryem. Efter diverse missförstånd och besynnerliga händelser är han mitt i smeten av hennes trassliga tillvaro, på gott och ont. Under resans gång blir de nära vänner och Viktor får en stor inblick i den omdiskuterade hederskulturen och dess kvinnoförtryck. Samtidigt som Viktor försöker hjälpa Meryem har han sina egna problem att ta itu med, samt en något udda granne som gärna diskuterar livet, kvinnor och kärlek.

Boken är skriven i någon slags berättarform, där Viktor leder oss genom handlingen. Det är ett slags brev till Meryem. Förutom att författaren (Martin Svensson) skriver "dom" istället för "de" och "dem" är språket bra och följsamt. En snabbläst bok som lämnar en med många tankar, funderingar och värderingar att ta ställning till.

Jag kom snabbt in i handlingen och medan jag läste spelades handlingen upp som i en film i mitt huvud. Det var intressant att följa Viktors tankar och vardag. Dessutom blev jag upprörd över en hel del scener, som förstås innehöll kvinnomisshandel. Det är sjukt att sådant får pågå i stora delar av världen. En riktig man skulle aldrig slå sin kvinna eller sina barn. Dessutom är frihet och rätten till självständighet och egna val en mänsklig rättighet. Oavsett kön, hudfärg eller läggning. Varför är det så svårt för vissa människor att förstå det?

Hur som helst, läs boken. Den är bra.

Betyg: 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0