När roboten tar över...

Ganska nyss hemkommen från en intressant föreläsning om nya medier, främst Internet. Det är helt sjukt vad många sidor och funktioner det finns, utvecklingen går alldeles för fort. Vi fick se ett (visserligen extremt) exempel på en robot som kan skriva artiklar och nyhetsvärdera, skriva matchreferat och liknande. Jag menar, vad är det meningen att vi människor ska göra egentligen? En robot kan inte förmedla känslor och en robot bör bara vara ett hjälpmedel. Varför inte utveckla andra typer av robotar eller ägna tid och energi åt att bekämpa fattigdom, miljöförstöring och diskriminering?

Teknik är bra, men någon måtta får det väl vara.

I nuläget klarar jag mig bra med Facebook och att kunna skicka och ta emot mail - och att blogga, såklart. Jag behöver ingen robot som sköter mitt arbete så att jag bara ska lata mig. För det är väl det som är syftet? Det verkar ju som det i alla fall.

Nä, nu ska jag snart dra till gymmet och köra lite pilates.

Puss!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet, Ylva ! Jag håller med dig fullständigt !/Mami

2010-05-18 @ 18:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0