Stolthet & Fördom

Tänkte bjuda på ett litet boktips/en liten bokrecension. Det är "Stolthet & Fördom" av Jane Austen som jag talar om. Det är antagligen många där ute som har läst den och idag sällade även jag mig till den skaran. Läste ut den tidigare idag och helt plötsligt insåg jag att jag kommer att sakna den! Den är relativt lättläst och det händer inte speciellt mycket spännande egentligen. Däremot är den skriven med mycket humor och god människokännedom. Karaktärerna, som är väldigt många och svåra att hålla reda på till en början, beskrivs mycket väl och på ett intressant sätt. Man får väldigt bra egna uppfattningar om dem och jag fäste mig speciellt vid huvudpersonen Elisabet Bennet och hennes far, Mr. Bennet. Mamman, Mrs. Bennet, är helt hysterisk, en väldig speciell person vars enda önskan är att få sina fem döttrar bortgifta till förnäma män. Hela familjens vardag består av att promenera i parken, umgås med andra rika familjer och leta efter lämpliga kandidater till döttrarna. De åker häst och vagn, läser böcker och spelar kort. Språket (jag läste den svenska versionen) är väldigt högtravande och det tar ett tag innan man vänjer sig vid det. I slutet av boken fastnade jag vid ett citat, av Elisabet:

"Tänk på det förflutna endast då det är en glädje att minnas det."

Det tål att tänkas på och är värt att ta till sig, eller hur? Jag tycker verkligen att ni som itne har gjort det ska läsa den här boken, om inte för nöjes så för allmänbildningnens skull. Det är en äkta klassiker som håller än idag.

Kommentarer
Postat av: Susanna

Om du inte har läst Jane Eyre, läs den. Jag tror du skulle gilla den :)

2010-05-25 @ 23:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0