Public Relations

Idag har vi diskuterat boken jag nämnde igår, som handlar om PR och annat skoj. Eh.

Det var en ganska bra skoldag, förutom att jag känner mig alldeles fluffig i skallen, eller nåt. Tror jag dricker för lite vatten och sover för lite. Typ. Eller så är jag bara stressad inför sista tiden innan jag pyser till London. Växlade in pund idag, på tal om det. Nice!

Har fortfarande några kapitel kvar att läsa i Opinionsmakarna, får ta och göra det imorgon eftermiddag. Vill ha lite koll innan tentan, kan ju vara bra.

Det tycks vara ett ganska komplicerat förhållande mellan PR-konsulter och journalister, en tämligen ensidig relation. PR-folket anser att de kan hjälpa journalisterna och att de har en bra kontakt, medan många journalister sällan erkänner att de har kontakter inom PR och att de vill vara så oberoende som möjligt. Vi fick titta på några artiklar i DN, som mer liknar reklam än en "vanlig" artikel. Intressant. Det är så mycket billigare att slänga ut ett pressmeddelande som en tidning nappar på och vips så har man fått publicitet, istället för att lägga ut ett par hundra tusen på en annons. PR har sina för- och nackdelar, ibland kan det vara svårt att värdera en "nyhet" och många gånger finns inte tiden till att kritiskt granska och göra research. Så långt som det är möjligt tycker jag att man ska ha så mycket eget material som möjligt, men absolut snappa upp tips som man får. Dessutom bör man alltid höra sig för med "båda sidor" för att ge en så rättvis bild som möjligt. Det är inte alltid så lätt, men det är väl bara att göra så gott man kan för att bli en så bra journalist som möjligt.

Nu blir det snart Top Model och middag. En mycket bra kombination, enligt mig.

Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0