I'm proud to be a woman

För exakt ett år sedan den här dagen var jag i London. Jag, pappa och syrran var inne i city, gåendes från Picadilly Cirkus på väg till Oxford Street. På vägen dit får vi plötsligt syn på en stor folkmassa framför en stor scen med en kvinna som står och mässar. Jag försöker tänka om det är något speciellt på gång, men det står still. Min pappa däremot påpekar att det är ju Internationell Kvinnodagen. Ehm, ja. Kanske något jag och syrran borde haft koll på - eller?

I år firar Internationella Kvinnodagen 100 år, vilket har undgått mig fram tills jag läste tidningen imorse. Där hade man intervjuat 3-4 kvinnor som var ganska väl överens om att den här dagen egentligen inte är något speciellt och att den inte betyder någonting för dem. De ansåg även att den inte borde behövas, att vi borde sträva efter jämlikhet och engagera oss i viktiga kvinnofrågor varje dag, året runt. På frågan om hur den här dagen skulle kunna utvecklas var svaret i princip att den så småningom ska avvecklas.

Jag är beredd att hålla med. Vi kvinnor/tjejer/flickor har blivit mer eller mindre åsidosatta, våldtagna, misshandlade, nervärderade och diskriminerade genom alla tider på alla tänkbara sätt. Det är ingen nyhet. Det är självklart ingenting vi ska acceptera, men det är synd att vi fortfarande - år 2010 - ska behöva instifta en dag då vi uppmärksammar och försöker hylla kvinnor eftersom vi uppenbarligen inte gör det varje dag. Borde inte någon ha satt stopp för männens "övertag" för sisådär tusen år sedan? Varför ser samhället ut som det gör?

Sverige är ett relativt jämställt land, men tyvärr är det långt ifrån sanningen i många andra länder. Där får kvinnor inte arbeta, flickor får inte gå i skolan och i vissa länder får de inte ens rösta! Varför har det blivit så? Varför satte inte våra förfäder ner foten på en gång? Män och kvinnor ÄR lika mycket värda, jag menar; vi är ju alla människor, eller hur?

Jag har inget emot Internationella Kvinnodagen, det är en fin och bra idé. Däremot tycker jag att det inte borde vara så svårt att hylla oss kvinnor lite oftare, typ varje dag. Kvinnor är fantastiska. Vi kan ju till och med föda barn, vare sig vi vill det eller inte. Det är ganska strongt, tycker jag. Däremot kan vi göra flera saker samtidigt, vi har sexiga höfter och är allmänt underbara tvåbenta varelser. Jag är stolt över att vara kvinna, tjej, flicka - you name it! Det borde du också vara - varje dag.

Nästa år ska jag fira Internationella Kvinnodagen riktigt ordentligt, jag lovar. Ikväll firar jag med att bara vara, det är inte så pjåkigt.

Kommentarer
Postat av: * * * *

Women are awesome!

/4stars

2010-03-09 @ 00:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0